De laatste dag - Reisverslag uit Bombay, India van cambreurinindia2015 - WaarBenJij.nu De laatste dag - Reisverslag uit Bombay, India van cambreurinindia2015 - WaarBenJij.nu

De laatste dag

Door: Nina van Rijen en Nikkei van den Bogaard

18 September 2015 | India, Bombay

Vrijdag

Time flies when you're having fun!

Vandaag is alweer de allerlaatste (hele) dag van deze geslaagde uitwisseling... We mochten uitslapen vandaag: om 10 uur verzamelden we op school voor de allerlaatste briefing, de allerlaatste informatie voor de afsluiting en de terugreis. Na deze briefing gingen we met z'n allen naar Padmaja's huis, om daar een traditionele viering van het Ganpathi festival mee te maken. In het appartementencomplex was een speciale kamer ingericht voor het Ganseha beeld, dat helemaal versierd was en midden in de kamer in de gekleurde spotlights stond. Er stonden heel veel mensen in prachtige traditionele kleding liedjes te zingen en daarmee Ganesha te vereren. Wij mochten zelf ook meedoen met de rituelen: we mochten omstebeurt een schaal met kaarsen erop voor het beeld in rondjes bewegen. Daarna mochten we met onze hand even boven de kaarsen houden en over ons hoofd wrijven. Het was heel bijzonder om zo deel te nemen aan dit festival. Hierna gingen we nog naar een andere plek, waar ook een Ganesha beeld stond. Na wat foto's gemaakt te hebben, gingen we weer terug naar het huis van Padmaja om te lunchen. We hebben veel gekaart, gekletst, gelachen en natuurlijk gegeten. Na een gezellige middag gingen we naar huis om uit te rusten. Nadat iedereen thuis een paar uurtjes lekker had uitgerust en wat hapjes gegeten had, hebben we elkaar weer ontmoet in het grote winkelcentrum, waar wij inmiddels de weg kennen.
Allemaal hebben we gezellig rondgelopen en (jammer genoeg) de allerlaatste inkopen gedaan. Hierna begon dan toch de allerlaatste maaltijd die we met zijn allen gehad hebben. Niet al te moeilijk, iedereen haalde gewoon iets lekkers, dus uiteindelijk zaten we met kfc, burger king, taco bell en mcdonalds eten aan tafel. Dit klinkt niet al te cultureel, maar op deze avond ging het even niet meer om nieuwe ervaringen opdoen, maar om de allerlaatste momenten met elkaar te delen.
Na het eten werden er al cadeaus gegeven en wat traantjes weggepinkt, dus we bereiden ons alvast voor op morgen, het echte afscheid.

Time flies when you're having fun!

- Nikki en Nina

• 19 September 2015 - 11:56

Michel In Het Groen:

Wat hebben jullie een fantastische ervaring opgedaan. Wij wensen jullie een goede vlucht terug naar huis.